Wrap-up ELE Rally 2016

Eindhoven vrijdagavond 3 Juni 2016 – ELE Rally 2016. Kom in het juiste ritme en ga op zoek naar de ideale flow. Dat is gemakkelijk gezegd maar niet altijd eenvoudig gedaan. Na een slechte start tijdens de eerste proef (2x doorgeschoten) was KP2 prima om het vertrouwen te herstellen. Onze tijden waren op KP2 t/m 6 aanzienlijk beter en we sloten de vrijdag af met een 37ste plaats algemeen en een 5de plaats in de klasse RC4. Het venijn zit zelden in de kop dus  we gingen met goede moed op pad richting de staart van het oudste rallysport evenement van Nederland.

Zaterdagochtend goed van start

Met de nette resultaten van de vorige dag, was het op zaterdag tijd om de aanval in te zetten. We wilden minimaal de 3de plaats in de klasse RC4 opeisen. Met puike tijden op KP7 en op 8 waren we 30 seconden sneller per proef dan onze concullega Peugeot 206 RC rijders. Hierdoor klommen we op richting de 32ste plaats algemeen en de 4de plaats in de RC4 klasse.

Donkere wolken

Na KP8 pakken zich figuurlijk donkere wolken samen boven de legerbasis Oirschot (KP Strijpse Kampen). Net na de finish breekt namelijk de koppelingskabel. Met veel kunst- en vliegwerk wisten we toch nog KP9 in Spoordonk te bereiken. Het mankement breidt zich elektrisch uit waardoor onze wagen niet van de startlijn af wil. Doordat de versnelling vastzit in de eerste versnelling, lijkt de enige optie om de wagen van de startlijn te duwen. Vanuit de startlijn lichten we het service team in dat we de handdoek in de ring moeten gooien. De monteurs zijn al onderweg naar ons, wanneer Martijn een ingeving krijgt en de rallyauto toch aan de praat krijgt. Hierdoor slagen Sonny en Martijn erin om de Spoordonkse rondkoers in een slakkengangetje te volbrengen. In de eerste versnelling vast gelockt proberen we zo snel mogelijk richting stopfinish te bolderen. We hopen de service bij Schippers Tankstop in Veldhoven te bereiken. Dat lijkt onze enige optie om het tij te keren.

Game over…

Met onze stressfactor op 10 en snelheid op 1 sukkelen we over de finish. Na de finish, op de openbare weg, zet Martijn zijn helm af (verplicht tussen de proeven in). Tijdens deze onschuldige handeling landt de pechduivel op zijn schouder. De bocht gaat heel flauw naar links en in een slakkengangetje glijdt er een witte 206 de (gelukkig) droge sloot in. Het is nu echt game over. Het bergingsvoertuig trekt de rallyauto eruit. De schade is verwaarloosbaar, zeker in vergelijking met de schade op Martijn zijn blazoen. Om toch in de race te blijven wordt er op de service alles aan gedaan en blijft ons team aan hardwerkende monteurs gefocust om de auto toch snel op te lappen. Echter door te veel tijdsverlies was het reglement onverbiddelijk: uitsluiting/ diskwalificatie.

…of toch niet!

Er verschijnt een sprankje hoop in onze ogen als ons MvH Rallysport team te horen krijgt dat ook de
2e “0” wagen is uitgevallen met materiaalpech. Hierdoor is de rally organisatie op zoek naar een waardige
vervanger……. De 0-rijder rijdt op volle snelheid voor het deelnemersveld uit. Dit om het publiek de
snelheid van de rallyauto’s te laten ervaren zonder dat er een klassering op het spel staat. Als gevolg
ontvangt onze opgelapte leeuw een nieuw startnummer, een zwaailicht en een sirene: GazzzOpDeLollie!
Intussen pakten er zich ook letterlijk donkere wolken samen boven het serviceterrein. Met bakken komt er
hemelwater omlaag en in mum van tijd staat het terrein blank. Met regenbanden, intermediates en loeiende
sirenes rijden we KP13 t/m 17 (Sint-Oedenrode & Son) en volbrengen we toch de ELE Rally 2016.

En nu..

Onze bolide heeft flink geleden onder deze zware editie en kan daarom een flinke massage gebruiken
van de kundige monteurshanden. De eerstvolgende krachtmeting staat in begin september op stapel: de Omloop van Vlaanderen.

Geef een reactie

Your email address will not be published.

RSS
Follow by Email
Facebook
Facebook
Google+
Twitter