Terugblik op 2017

Na een roerig jaar geeft MvH Rallysport een terugblik op 2017. In 2017 verkocht het MvH Rallysport team een geducht twee wiel aangedreven rallywapen uit Frankrijk. Vervolgens werd in Engeland een vier wiel aangedreven Japans rallymonster gekocht, luisterend naar de naam Prodrive SUBARU Impreza N11. Oftewel: van de Jupiler league maken we een stap voorwaarts richting Eredivisie. Is het reëel om op dat hogere niveau direct te strijden om de medailles? Het antwoord ligt voor de hand, maar de koers is gezet! Met het juiste steuntje in de rug is het mogelijk resultaat te halen in het komende leerjaar.

Vooral het eruit halen van kinderziektes na een behoorlijke rebuild en het verder fijn slijpen van de juiste set up was de eerste prioriteit. Wat is er eigenlijk in die tussen liggende periode voor belangrijk voorwerk verzet om dit ambitieuze rally pad te effenen? Deze terugblik op 2017 neemt jullie in een sneltreinvaart door het jaar heen!

De eerste meters

Aanvang 2017 werden de 1e voorzichtige en wankele stapjes gezet op vliegveld Weeze (D). De eerste setup was perfect uitgelijnd door Autoservice Rooijackers waardoor we met vertrouwen konden testen en konden kijken naar de ideale basis setup. Na 80 km testen bleek er een enorm potentieel in dit nieuwe kanon te zitten, maar de versnellingsbak daarentegen bleek niet helemaal okselfris.
We verzamelden met deze eerste vuurdoop ruim voldoende data om in de garage aan de slag te gaan. Na demontage van de versnellingsbak leek er weinig zichtbare schade. Gelukkig konden we de kennis en expertise inzetten van  Nelis en Bas Verkooijen. Met vele nationale en internationale rally overwinningen is Nelis bijzonder ervaren met  de Prodrive Subaru Impreza.

Technisch werk aan de winkel

Met een rugzak aan voorkennis reisden Martijn en Maurice in augustus naar Engeland om een bezoek te brengen aan de fabriek van Prodrive (officiële hart van SUBARU Motorsports). Het doel van deze trip was  om verdere informatie te vergaren en om bovendien  de nieuwe FIA goedgekeurde brandstoftank op te halen. Vooral het bezoek aan Prodrive, de fabriek waar in 2005 ook ons MvH rallymonster is gebouwd, was bijzonder leerzaam. We hebben veel bijgeleerd over dit bijzonder succesvolle rallywapen.

De volgende stop maakten we bij de fabrikant van de versnellingsbak,  “Hewland Engineering ltd” .
In de vergaderruimte konden de dogbox onderdelen op tafel worden uitgestald. De engineers luisterden naar onze bevindingen, bekeken de onderdelen en konden met 90% zekerheid stellen wat de oorzaak was. Dankzij die informatie bestelden we bij “Subaru WRC spares ltd” de juiste onderdelen. Hierdoor kon de wederopbouw van de versnellingsbak puzzel beginnen!

Ook andere puzzelstukjes werden gelegd met het reviseren van de turbo en de inspectie door
het Engine and Turbo Technology Eindhoven. Wat nog resteerde was het plaatsen van de nieuwe  brandstoftank, de rebuild van de aandrijfassen, het aanpassen van de carbon voetsteunen door Louis van Krieken en de rebuild van de achteras.

Bureaucratie

Tot zover de techniek. Er waren ook obstakels van meer bureaucratische aard. Het RDW had namelijk bedacht dat onze auto illegaal omgekat was en niet voldeed aan de regels van de Nederlandse wetgeving. Het leek een uitzichtloze discussie te worden, tot het moment dat collega rally coureur Hein Jonkers er eens goed voor ging zitten. Hij wist het RDW op inhoud tot andere gedachte te brengen. Wederom een treffend voorbeeld van goede contacten die goud waard zijn; Heintje bedankt!

Het sein staat op groen…

Fris en fruitig staat er nu een potent en geducht rallywapen te popelen om in 2018 een volledig rally seizoen af te racen in en om Nederland. Kortom: vrijwel alle seinen staan op groen! Dit mede dankzij de onwaarschijnlijk belangrijke en krachtige steun van supporters, adviseurs, monteurs, sponsors en andere teamleden. Bijzondere dank afgelopen seizoen gaat oprecht uit naar onze partners Cremers Automotive, Autoservice Rooijackers, Engine and Turbo Technology Eindhoven en  Profclean Europe.

… maar nog niet voor alles

Het sein staat nog op oranje staat voor wat betreft de middelen die er nodig zijn om een volwaardig
kampioenschap te rijden. Hoewel er energie voor 10 is, merken we dat financiële middelen cruciaal blijven om dit nieuwe ambitieuze avontuur te doen slagen. De polsstok heet Subaru en hoe hoog we de lat komend seizoen kunnen leggen, hangt mede af van het voortzetten en uitbouwen van de trouwe samenwerking met onze partners.

Een dieprood sein

Het dieprode sein betreft het grote verlies van onze trouwste supporter van het eerste uur, Theo Leenders. Hij is vrij plotseling en op erg jonge leeftijd overleden. Naast MvH supporter was hij een onmisbare schakel als begeleider, schadehersteller, organisator, teamsmeder, aanjager, sponsor maar was hij bovenal een fijne vent met humor. Het gat dat hij binnen ons rallyteam achterlaat is groot. Het gemis blijft, maar met vereende kracht gaan we als team veerkrachtig verder op jacht naar goed nieuws.

Geef een reactie

Your email address will not be published.

RSS
Follow by Email
Facebook
Facebook
Google+
Twitter