Een auto die zich al jaren heeft bewezen in de rallysport; de M-Sport Ford Fiesta Rally4.
Het onderstel vergelijkt men weleens met een kart.
Het minimumgewicht van 1.080 kilogram en het vermogen van +/- 210 pk en 315 N/m koppel maken dat deze auto een geducht rallywapen is. Ondanks dat het een tweewielaangedreven auto is, kan deze nog steeds strijden in de top 15 van een rally.
De M-Sport Ford Fiesta Rally4 is in 2020 ontwikkeld door het bedrijf M-Sport uit Engeland.
M-Sport is de aangewezen partner van Ford in het wereldkampioenschap. Zodoende is het een officiële fabrieks rallyauto. Deze M-Sport Ford Fiesta Rally 4 is de junioren rallyauto van het wereldkampioenschap rally.
De Ford is voorzien van een Anti-Lag systeem, dat zorgt voor de mooie knalgeluiden bij het aanremmen voor een bocht. Het doel van de Anti-Lag is om de turbodruk hoog te houden om maximaal vermogen te hebben bij het uit accelereren van de bocht.
Technical specification:
Manufacturer: | M-Sport Ford |
Type: | Fiesta Rally4 |
Engine: | 999 cc 12 valve 3 cylinders in line. |
Turbo: | 30 mm restrictor |
Power: | 210 PK at 6500 RPM |
Torque: | 315 Nm at 4000 RPM |
Transmission: | Sadev 5-speed sequential gearbox |
Suspension: | Reigers Front 3-way, rear 2-way adjustable |
Brakes front: | Ventilated AP Racing front discs (330 mm) |
Brakes rear: | Alcon solid discs (280mm) |
Steering: | Electric power assisted steering, column mounted. |
Wheels: | OZ Racing Tarmac 7x17" ET 40 |
Electronics: | Life Racing F88 Engine Control Unit and Digital Dashboard. 3 stage Anti-Lag system. M-Sport Power Distribution Unit. |
Dimensions: | Length 4065mm, width 1735mm, wheelbase 2490mm, minimum weight 1080kg. |